Dataskyddsbeskrivning för användarundersökning
Registeransvarig:
Oy Apotti Ab
Gjuterivägen 17–19
00380 Helsingfors
Kontaktuppgifter för registerärenden:
tietosuoja@apotti.fi
020 719 1850
Om du har frågor angående den registrerades rättigheter kan du även kontakta Oy Apotti Ab:s dataskyddsansvariga, tietosuojavastaava@apotti.fi
Dataskyddsbeskrivning för användarundersökning av Oy Apotti Ab:s medborgargränssnitt (t.ex. Maisa).
Oy Apotti Ab:s register över medborgargränssnitt samlar in uppgifter om personer som har gett sitt samtycke till att delta i användarundersökningar av Oy Apotti Ab:s medborgargränssnitt.
1. Vilka personuppgifter samlar vi in?
Vi samlar in användarnas e-postadress och/eller telefonnummer. Dessutom spelas undersökningstillfällena in så att användarens röst och eventuell användning av användargränssnittet blir kvar i inspelningen. Undersökningar av användningen av användargränssnittet genomförs alltid i en testmiljö som innefattar inga uppgifter om verkliga personer eller patienter.
2. För vilka ändamål hanterar vi personuppgifter?
Kontaktuppgifterna (e-postadress och/eller telefonnummer) samlas in för att boka/omboka/avboka tider för användarundersökningar. Undersökningarna spelas in för att undersökningsresultaten ska kunna sammanställas och analyseras.
Enligt artikel 6 i EU:s allmänna dataskyddsförordning är de lagliga grunderna för hantering av personuppgifter för användarundersökningar följande:
- a) den registrerade har gett sitt samtycke till behandlingen av hans/hennes personuppgifter
3. Till vem utlämnas personuppgifter?
Undersökningsuppgifterna behandlas endast av personer som utsetts för uppgiften av Oy Apotti Ab i varje enskilt fall.
4. Till vilka länder utlämnas uppgifter?
De personuppgifter som sparats i registret över användarundersökning om medborgargränssnitt förvaras i Finland och förmedlas inte utanför EU/EES-området.
5. Hur skyddas personuppgifterna?
Vi skyddar personuppgifterna med lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder. Sådana åtgärder är bl.a. förebyggande och reaktiv riskhantering, användning av brandväggar, krypteringsteknik, säkra datacentraler samt tillträdeskontroll och säkerhetssystem. Till säkerhetsåtgärderna hör även säkerhetsplanering, kontrollerad beviljande och övervakning av användarrättigheter, säkerställande av kompetensen hos personal som tar del i behandlingen av personuppgifterna och noggrant urval av underleverantörer. Vi uppdaterar kontinuerligt våra interna anvisningar och praxis.
6. Hur länge sparas personuppgifterna?
Kontaktuppgifterna och inspelningarna raderas senast 6 månader efter undersökningen.
Kontaktuppgifterna kan kopplas till inspelningen indirekt, t.ex. genom en identifierare. Då kan inspelningen raderas tidigare än efter den angivna tiden, om personen begär det.
7. Vilka rättigheter har den registrerade?
Enligt EU:s allmänna dataskyddsförordning har den registrerade följande rättigheter:
- Rätt att få tillgång till sina personuppgifter
- Rätt till rättelse av uppgifter
- Rätt till radering av uppgifter
- Rätt till begränsning av behandling
- Rätt att invända mot databehandling
- Rätt att flytta uppgifter från ett system till ett annat
Den registrerade har dessutom rätt att överklaga till övervakande myndighet. Ytterligare information finns på dataombudsmannens byrås webbplats: tietosuoja.fi
Notera att den registrerades rättigheter i vissa fall kan inskränkas. Om du vill använda dina rättigheter kontakta tietosuoja@apotti.fi. Vänligen meddela oss vilken rättighet du vill använda.