Apotti producerar effektiva social- och hälsovårdstjänster
Ekonomi
Enligt aktieägaravtalet gör Oy Apotti Ab nollresultat. De kostnader som bokförs i resultaträkningen finansieras med ägardebitering. Kostnaderna i balansen täcks med lånefinansiering och investeringar av eget kapital.
Att bygga upp och ta i bruk Apotti för det nuvarande antalet användare inom den specialiserade sjukvården, primärvården och socialvården har kostat totalt 416 miljoner euro. I investeringsutgiften ingår alla nödvändiga licenser, hela utvecklingsarbetet och omfattande integrationer, en data- och driftssäker teknisk användarmiljö med datacenter, användarutbildning och därtill anknytande stödmaterial och kursmiljöer.
Ytterligare information:
Hämta Apottis verksamhetsberättelse och bokslut 2023 (på finska) via denna länk.
Apotti ägs av Helsingfors (37,03 %), Samkommunen HNS (44,74 %), Vanda och Kervo välfärdsområde (14,76 %) samt Västra Nylands välfärdsområde (3,48 %).
Användning av Apottisystemet
Apottisystemet används av både social- och hälsovårdsanställda och av kommuninvånarna via klientportalen Maisa. Systemet används inom HUS område, i Helsingfors och Grankulla samt i Vanda-Kervo välfärdsområde.
Data från Apottisystemet
Apottis modell för ledning med kunskap bygger på tidsenligt och omfattande utnyttjande av data vilket stödjer beslutsfattande och resursfördelning inom social- och hälsovården. Med hjälp av systemet kan man analysera vårdprocesser och kundbeteende, vilket möjliggör förutsägbar verksamhet och hjälper till med planeringen av tjänsterna. Framför allt är Apottisystemet ett verktyg för att organisera högklassig och tidsenlig vård.
Mera om Apotti
Apotti som företag
Oy Apotti Ab Oy bildades på grundval av kommuners och HUS samstämmiga vilja att ta fram världens första gemensamma data- och verksamhetsstyrningssystem för social- och hälsovården.