4.12.2024 Tiedote
Apotin Maisa-portaalilla nyt jo miljoona käyttäjää
27.3.2023 TiedoteApotti
Maisa-asiakasportaali rikkoi miljoonan käyttäjän rajapyykin perjantaina 24.3.2023. Apotti-järjestelmään luotu Maisa yhdistää sosiaalihuollon ja terveydenhuollon sähköisen asioinnin yhteen kanavaan.
Maisa on Apottia käyttävien HUS-yhtymän, Helsingin ja Uudenmaan hyvinvointialueiden yhteinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasportaali. Maisassa pääsee hoitamaan niin omia kuin läheistenkin sosiaali- ja terveysasioita missä ja milloin vain, niin verkossa kuin mobiilisovelluksen avulla. Maisa-portaali avautui kansalaisten käyttöön 14.3.2019 ja miljoonan käyttäjän raja rikkoutui perjantaina 24.3.
-Tarvetta Maisan kaltaiselle sosiaali- ja terveydenhuollon digitaaliselle palvelulle on selkeästi ollut. On ollut hienoa olla mukana toteuttamassa aidosti palvelevaa digitaalista palveluratkaisua julkiselle sektorille, kuvailee Apotin Business Manager Riikka Elovaara.
Maisan avulla voi muun muassa tehdä ajanvarauksia ja sosiaalihuollon hakemuksia, tarkastella tulevia vastaanottokäyntejä, osallistua etävastaanotoille videon välityksellä ja tarkastella tutkimustuloksia, kuten laboratorio- ja kuvantamistutkimusten tuloksia sekä seurata omaa terveyttään. Lisäksi Maisassa voi viestitellä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa askarruttavista kysymyksistä. Kaksisuuntainen viestintä hoitotiimille tai esimerkiksi omahoitajalle Maisassa sujuvoittaa asioimista ja saadaan nopeasti reagoitua vaikka tulevalle käynnille huomioitavat asiat.
– Ajanvaraus ja viestintämahdollisuudet ovat todella tarpeellisia peruspalveluita. Sekä sote-alan ammattilaiset että käyttäjät ovat pitäneet Maisan mahdollistamasta matalan kynnyksen yhteydenpidosta.
Maisa toimii myös lapsiperheille ja puolesta asiointia toivoville
Maisa on pidetty kaikissa ikäluokissa, mutta erityisesti pienten lasten vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä. Vähäistä aikaa säästyy, kun asiat hoituvat digitaalisesti kotisohvalta, eikä lapsia tarvitse pukea ja pakata neuvolaan.
Huoltajat voivat asioida Maisassa kaikkien alle 18-vuotiaiden huollettaviensa puolesta. Myös täysi-ikäinen ja täysivaltainen henkilö voi antaa Maisassa toiselle täysi-ikäiselle henkilölle puolesta-asiointioikeudet. Puolesta-asioinnin laajuudesta riippuen valtuutettu henkilö voi tarkastella ja lähettää viestejä sekä varata aikoja.
-Olemme saaneet positiivista palautetta kotihoidon puolelta puolesta asioinnista. Oman, ikääntyvän vanhemman tai läheisen tukeminen onnistuu nyt Maisan kautta ilman, että tarvitsee olla virallinen edunvalvoja, Elovaara sanoo.
Kansalaiskäytettävyyttä ja yhteistyötä
Maisan kehittäjät tekevät tällä hetkellä kansalaiskäytettävyystestausta eri sosiaali- ja terveydenhuollon toimipisteillä. Kansalaisjärjestöjen sekä yhteistyökumppaneiden kanssa tehdään jatkuvaa yhteistyötä. Erittäin tärkeä jatkuvaa kehittämisen yhteistyötä tehdään myös Maisan asiakaspalautekäsittelijöiden kanssa. Tulleiden palautteiden perusteella tehtävä jatkuvan parantamisen ja kehittämisen kehittää Maisan käytettävyyttä koko ajan. Maisan on tarkoitus olla kaikille saavutettava – ja siksi myös saavutettavuusarviointia on tehty Maisan kehityksen alusta asti ja tehdään myös tulevaisuudessa.
– Ilman toimivaa yhteistyötä verkostojen, Apotin asiakkaiden ja Apottia käyttävien sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköiden välillä ei yksinkertaisesti olisi näin toimivaa Maisaa. Nyt, kun tekniset ominaisuudet ovat olemassa, painottuu toiminnanmuutoksen tukeminen asiakasorganisaatioissa, jotta saadaan varmistettua se, että tulevaisuudessakin on riittävästi ammattilaisia Maisalle varattuun työhön.
Miljoona käyttäjää on huikea määrä, ja Elovaaran mielestä kiitoksen paikka onkin erityisesti yhteistyökumppaneille ja verkostoille yhdessä tehdystä kehitystyöstä.
-Entistä paremman Maisa-portaalin kehittäminen tästäkin jatkuu yhä entistä paremman asiakaskokemuksen saavuttamiseksi, Elovaara lisää.
Eeva Louko
Työskentelee päivisin viestinnän asiantuntijana ja kirjoittaa yön pimeydessä rikosromaaneja.