Apotin podcast: Maisa helpotti vaikuttaja Julia Thurénin elämää merkittävästi

19.5.2022 PodcastMaisa-asiakasportaali

Sosiaali- ja terveyspalveluiden sähköisen asioinnin kanavalla Maisalla on jo lähes 750 000 käyttäjää. Terveyspalveluja ja -tietoa Apotti-kunnissa tarjoava Maisa kulkee luotettavana arjen jouhevoittajana vaikuttaja, toimittaja ja tietokirjailija Julia Thurénin kolmilapsisessa perheessä. Thurén kertoo Maisa-asiakasportaalin kokemuksistaan Apotin Tarinoita sote-kentällä -podcastissa.

Tunnettu vaikuttaja, toimittaja ja tietokirjailija Julia Thurén on jo tottunut siihen, että Maisa muistuttelee häntä säännöllisesti. Kolmannen lapsen vastikään saanut Thurén kertoo, että varsinkin odotusaikana Maisaa tuli käytettyä erityisen paljon. Perhe myös säästää aikaa, kun vanhemmille lapsille voi varata näppärästi parilla klikkauksella neuvola- ja hammaslääkäriajat Maisan kautta.

– Maisa on ihan älytöntä luksusta, sillä kokemusta on myös kahden lapsen kautta ajasta ennen Maisaa. Silloin kaikki piti varata puhelimitse ja siinä säädössä saattoi mennä koko päivä. Nyt kaikki menee todella helposti ja yhteydenottoihini vastataan nopeasti Maisan kautta, Thurén kuvailee.

Maisa-asiakasportaali on monipuolinen tietopankki

Maisa-asiakasportaali on monipuolinen asiointikanava. Maisassa voi esimerkiksi varata neuvolakäyntejä, jättää yhteydenottopyynnön, katsoa omia tietojaan, tarkastella tutkimustuloksia, varata ja peruuttaa aikoja tai hyödyntää etävastaanottoja.  Kaikki tieto pysyy Maisassa. Thurénin mukaan tietopankki on todella näppärä siksi, että tarvittaessa eri lääkärit näkevät kaikki tiedot eikä asioita tarvitse selittää alusta alkaen.

Perusterveydenhuollon, sosiaalihuollon ja erikoissairaanhoidon yhdistävä Maisa saakin Thurénilta kiitosta.

– Kun menin synnyttämään kuopustani, oli todella kätevää, että synnytyssairaala ja neuvola puhuivat samaa kieltä ja kaikki neuvolatietoni olivat synnytyssairaalan henkilökunnan nähtävissä.

Tieto auttaa myös lapsiperhearjessa, jos paperidokumentit ovat hukassa – kuten ne usein ovat vauhdikasta arkea elävässä kolmilapsisessa perheessä.

– Olen ihmettelyt aiemmin sitä, miten asiat ovat voineet olla esimerkiksi jonkin pahvisen neuvolakortin varassa. Nyt kaikki tieto on helposti saatavilla, ja sen voi näppärästi kopioida Maisasta vaikkapa Kela-hakemukseen tarvittaessa. Myös rokotustiedot löytyvät näppärästi.

Maisaa voi käyttää myös mobiilisti

Thurénin mielestä Maisa on säästänyt hermoja merkittävästi.

–  Olen usein ihmetellyt, miten tällaista ei ole aiemmin ollut. On aivan ilmiselvää, että tällainen pitää olla ja asioinnin pitää onnistua myös mobiililla, kuten Maisassa onnistuu.

Maisa kulkee reaaliaikaisesti mukana arjessa – niin suruissa, iloissa kuin tähtihetkissäkin. Ja joskus se saattaa ihastuttaa.

– Muistan, kun tulin kotiin vastasyntyneemme kanssa synnytyssairaalasta ja Maisaan oli jo tullut viesti, että minulla on siellä uusi käyttäjä. Sinne oli ilmaantunut ”poika Thurén” kahden vanhemman lapsemme tietojen alle. Se konkretisoi uuden ihmisen ja liikutti minut kyyneliin, Thurén fiilistelee.

 

Jakson toisena vieraana Tatu Vehmas, jonka Maisa-kokemuksista voit lukea
tästä artikkelista

Kuuntele jakso Apple Podcastissa täältä.

Tarinoita sote-kentältä

Tarinoita sote-kentältä -podcastissa Apotin viestintäasiantuntijat Eeva Louko ja Assi Rinnetmäki juttelevat asiantuntijavieraiden kanssa mielenkiintoisista sosiaali- ja terveydenhuollon teemoista digikulmaa unohtamatta.

Tilaa Apotin uutiskirje