1.11.2024 Tiedote
Lääkitysturvallisuus kehittyy yhteistyössä Apotin ja asiakkaiden kanssa
19.2.2024 TiedoteApotti
Yhteistyö Apotin ja asiakasorganisaatioiden välillä on tärkeää järjestelmäkehityksen, loppukäyttäjien tyytyväisyyden ja asiakas- ja potilasturvallisuudenkin kannalta. Esimerkiksi lääkitysturvallisuus kehittyy Apotin ja HUSin kanssa koko ajan paremmaksi tiiviillä ja mutkattomalla yhteistyöllä.
HUSin lääkitysturvallisuuspäällikkö Lotta Schepel ja Apotin laatuasiantuntija Sabrine Ben Aziza tekevät tiivistä yhteistyötä potilas- ja lääkitysturvallisuusasioissa. Alun perin yhteistyö lähti liikkeelle Apotin käyttöönottojen seurantapalavereista. Käyttöönottojen päätyttyä kaksikko jatkoi säännöllistä yhteydenpitoa, sillä he näkivät sen niin hyödyllisenä.
– Usein pöydällä on häiriötiketeistä tai potilas- ja asiakasturvallisuutta vaarantavien tapahtumien raportointiin tarkoitetusta HaiPro:sta tulleita asioita. Jopa 25 prosenttia HaiPro-ilmoituksista liittyy edelleen lääkitykseen, joten kokonaisuus on tärkeä, Schepel kuvailee.
Pitkään jatkuneessa yhteistyössä on kehitetty myös tiedonkulkua. Ben Aziza ja Schepel ovat ideoineet HUS Apteekin lääkitysturvallisuustiedotteisiin Apotti-vinkkejä sekä ohjeistusta. Niistä on tullut positiivista palautetta kentältä.
– Niissä muistutetaan asioista tai kerrotaan, miten Apotti-järjestelmän ominaisuuksista saa irti enemmän ja miten ne parantavat lääkitysturvallisuutta. Nostamme tiedotteisiin myös uusia järjestelmäkehitysaskeleita, Ben Aziza sanoo.
Lääkitysturvallisuus kasvaa myös täsmäkäynneillä – skannauslukujen nousu huikeaa
Apotin kehityskirit ovat yksi esimerkki tehokkaasta yhteistyömallista, jossa paikan päällä ratkotaan käyttäjien järjestelmähaasteita ja luodaan dialogia loppukäyttäjien ja Apotin välille. Mutta kehitystä tapahtuu myös ketterästi. Schepel ja Ben Aziza ovat toteuttaneet omia yksittäisiä havainnointikäyntejään yksiköissä, joissa on ollut lääkitysturvallisuuteen liittyviä haasteita.
Yksi upeista onnistumisista vaati vain yhden täsmäkäynnin, kuuntelua ja pari vinkkiä.
– Kävimme viime vuonna Espoon synnytysosastolla, jonka potilaan ja lääkkeen tunnistamisen skannausprosentit olivat 1–2. Käynnillä annoimme palautetta, kuuntelimme, tarjosimme ratkaisuja ja kannustimme heitä niin, että yksikössä alettiin itse kehittämään toimintaa, Schepel kertoo.
Lääkkeiden ja potilaiden rannekkeiden viivakoodiskannauksella varmistetaan, että oikea potilas saa oikeaa lääkettä oikeaan aikaan. Schepelin ja Ben Azizan käynnin jälkeen kehitys skannausluvuissa on ollut yksikössä ällistyttävää.
– Nyt skannausluvut ovat yli 80, Schepel iloitsee.
Lue myös nämä:
Apotti lisännyt lääkitysturvallisuutta HUSissa – anto- ja jakopoikkeamat vähentyneet merkittävästi
Sähköiset lähetteet nopeuttavat tiedonkulkua erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välillä
Peijaksen sairaalan ortopedian vuodeosaston kehityskirissä pureuduttiin työn sujuvuuteen
Lääkitysturvallisuus ja järjestelmäkehitys kulkevat käsi kädessä
Kaksikko miettii yhteistyössä erityisesti keinoja, miten parantaa lääkitysturvallisuutta Apotti-järjestelmää hyödyntäen. Heidän mukaansa katkeamattoman lääkehoitoprosessin tulee olla saumattomasti integroituneena potilastietojärjestelmän kehittämisen kanssa.
– Katkeamaton lääkehoitoprosessi on kriittisimpiä alueita terveydenhuollossa. Tietojärjestelmä pitää ottaa mukaan ja valjastaa käyttöön kehittämisvaiheessa, Schepel kuvailee.
Myös potilastietojärjestelmän riittävä käyttöosaaminen on kriittistä, kun miettii yhteistä kehitystyötä. Schepel sanoo, että esimerkiksi lääkitysturvallisuuden koulutuksien tärkeyteen on jo havahduttu, kun HUS linjasi viime keväänä pakolliset lääkityskoulutukset muun muassa lääkäreille.
– Osaaminen on jo nyt selvästi parempaa. Esimerkiksi jos katsoo loppuvuodelta ja tammikuusta HaiPro-dataa, on ero selvä esimerkiksi määräysvirheissä ja kotilääkityksen selvittämiseen liittyvissä asioissa, Schepel jatkaa.
Samaa mieltä on Ben Aziza. Hän kannustaa kaikkia tiivistämään yhteistyötään poteroitumisen sijaan ja tekemään rohkeasti uusiakin avauksia.
– Yhteistyöllä on sekä Apotin että asiakkaan päässä suuri vaikutus. Yhteistyössä tekeminen on vaikuttavampaa ja samalla dialogi sekä ymmärrys puolin ja toisin kasvaa.
Eeva Louko
Työskentelee päivisin viestinnän asiantuntijana ja kirjoittaa yön pimeydessä rikosromaaneja.