4.12.2024 Tiedote
Kanta-ongelmien ratkaisu etenee
6.1.2023 TiedoteKanta
Apotin asiantuntijat ratkovat hyvinvointialueiden toiminnan käynnistymisen yhteydessä havaittuja, Kantaan ja uuteen asiakastietolakiin liittyviä haasteita korkealla prioriteetilla järjestelmätoimittaja Epicin kanssa. Sote-ammattilaisten henkilötunnusten näkymistä koskenut ongelma on ratkaistu.
Apotti on ottanut käyttöön uuden Kanta-informoinnin 1.1.2023. Käyttöönoton myötä on havaittu joitakin ongelmia. Kanta-informointi ei kaikissa tapauksissa välity Kantaan oikein. Tästä johtuen kansalaisen aiemmat tiedot eivät välttämättä siirry lääkärin vastaanotolla Kannasta Apotti-järjestelmään. Ne pystyy kuitenkin tarkistamaan Kannasta. Tieto Kanta-informoinnin hyväksynnästä siirtyy Apottiin, mikäli sote-ammattilainen päivittää potilaan tiedot järjestelmän rekisteröinti-osiossa. Potilas voi hyväksyä Kanta-informoinnin Omakannassa tai tehdä se vastaanotolla terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.
Sote-ammattilaisten henkilötunnusten näkymistä koskenut ongelma on ratkaistu 6.1. aamupäivällä: korjauksen jälkeen Kanta-informoinnin kirjanneen ammattilaisen henkilötunnus ei näy erikseen auki klikattavassa Kanta-informointidokumentissa Apotin erillisellä Kanta-asiakirjat-välilehdellä. Ennen korjausta Apottiin tallennetut henkilötunnukset poistetaan järjestelmästä mahdollisimman pian. Ennen korjausta järjestelmään tallentuneet henkilötunnukset voivat näkyä myös muille samaa välilehteä tarkasteleville ammattilaisille. Ammattilaisia on ohjeistettu katsomaan Kanta-tietoja muualta järjestelmästä, ja olemaan käyttämättä ko. välilehteä ennen virheen korjaantumista.
Ammattilaisten henkilötunnukset eivät näy potilaille Maisa-asiakasportaalissa eivätkä OmaKannassa. Ongelma on tunnistettu vain uuden Kanta-informointi-asiakirjan yhteydessä.
Lue lisää:
HVA-muutokset sujuneet hyvin joitakin Kanta-ongelmia lukuun ottamatta (tiedote 5.1.2023)
Lisätietoja: Apotin asiakaskokemusjohtaja Ulla Kuukka, p. 040 772 53 57, ulla.kuukka@apotti.fi