31.10.2024 Blogi
Application Forum tuo Euroopan Epic-käyttäjät yhteen
31.10.2024 BlogiSosiaalihuolto
Apotin järjestelmätoimittaja Epic järjestää vuosittain European Application Forumeita, joissa Epicin järjestelmää käyttävillä organisaatioilla on mahdollisuus jakaa kokemuksia, onnistumisia ja haasteita. Forumissa Epic myös esittelee maistiaisia kehitysvaiheessa olevista ratkaisuista.
Ensimmäinen kotihoitoon keskittyvä foorumi järjestettiin vuonna 2021. Silloin covid-pandemia oli vielä valloillaan ja foorumi jouduttiin valitettavasti toteuttamaan etäyhteyksien kautta. Me Suomen edustajat, joihin itsekin kuuluin, valmistelimme yhdessä Epicin kanssa tilaisuuden sisällön. Pidimme myös oman esityksen tapahtumassa. Esityksen näkökulmana oli Apotti-järjestelmän käyttäjien esiin nostamat parhaiksi koetut ratkaisut sekä myös järjestelmän kehittämistarpeet.
Tapahtuma oli alkuvaiheessa hyvin pieni ja osallistujia oli vain kymmenkunta. Tänä vuonna foorumi pidettiin lokakuun alkupuolella Bristolissa Englannissa, ja se oli aiempaa suurempi Pohjois-Irlannin liittyessä joukkoomme. Tupa olikin jokaista istumapaikkaa myöden täynnä: yhteensä meitä oli noin 50. Olemme siis kasvaneet neljässä vuodessa merkittäväksi ryhmäksi. Tänä vuonna tapahtuma ei myöskään enää keskittynyt ainoastaan kotihoitoon, vaan mukana oli myös sosiaalihuollon puoli. Samalla nimi muuttui Community Care Forumiksi.
Suomella oli tänä vuonna kunnia toimia toistamiseen tilaisuuden valmistelevassa roolissa yhdessä Epicin kanssa, samoin kuin tapahtuman käynnistyessä vuonna 2021. Laadimme yhdessä päivän agendan, valmistelimme foorumiin alku- ja loppupuheenvuorot ja annoimme tukea muiden asiakasorganisaatioiden esitysten valmisteluun.
Apotin puheenvuoro käsitteli ostopalveluita kotihoidossa ja sosiaalihuollossa
Tänä vuonna lisäkseni Apotista foorumiin osallistui sosiaalihuollon ratkaisuarkkitehti Sonja Salmenjoki, kotihoidon tuoteomistaja Sauli Silvonen ja sosiaalihuollon asumispalveluiden tuoteomistaja Emil Hellman. Pidimme myös oman esityksen foorumissa. Aiheenamme oli ostopalvelut kotihoidon ja sosiaalihuollon palveluissa. Saimme palautetta, että aiheemme oli hyvin tärkeä ja ajankohtainen, koska kaikissa Euroopan Epic-organisaatioissa ostetaan palveluita myös organisaatioiden ulkopuolisilta toimijoilta.
Päivän aikana kuulimme myös muiden Epic-järjestelmää käyttävien organisaatioiden esityksiä. Englannin esitys keskittyi lääkelistan hallintaan sekä siihen liittyviin haasteisiin ja mahdollisiin ratkaisuihin hoitajien työssä. Norjan esitys kuvasi heidän malliaan tietojen yhtenäistämisestä eri asiakasorganisaatioiden välillä. Pohjois-Irlanti esitteli yleiskuvauksen heidän tavastaan järjestää palveluita. Isoimpana erona Suomeen verrattuna on lainsäädännön erilaisuus: sosiaalihuoltoa ja terveydenhuoltoa ei erotella eri rekistereihin.
Verkostoitumista, oppimista ja tiedon jakamista
Foorumin parasta antia on mahdollisuus jakaa toimijoiden kesken hyviksi todettuja ratkaisuja ja toisaalta myös puida mahdollisia haasteita. Saamme näin jaettua arvokasta tietoa siitä, mihin suuntaan tulevaisuuden kehitystyötä tulisi viedä. Me kaikki Epicin asiakasorganisaatiot etsimme parhaita ratkaisuja ja viemme yhteistä kehitystä eteenpäin, vaikka meillä olisikin toisistamme poikkeavia toimintatapoja ja työnkulkuja.
Foorumin aikana pääsimme myös testaamaan hyvin varhaisessa vaiheessa olevia kehityskohteita. Uutta kehitystä on tulossa esimerkiksi mobiiliratkaisuihin, päivittäiskirjaamiseen ja ajanvarauksien hallinnointiin.
Erityisen arvokasta on mahdollisuus verkostoitua samoja ratkaisuja käyttävien organisaatioiden edustajien kanssa. Olemme vuosien varrella saaneetkin aivan konkreettista apua toisiltamme erilaisten ratkaisujen ja uusien ideoiden löytämisessä, ja tämä varmasti jatkuu myös tulevina vuosina.
Soile Laakkonen
Kirjoittaja on pitkän linjan apottilainen, joka syttyy uusista tietojärjestelmäratkaisuista.