Jos et löydä tältä sivulta vastausta kysymykseesi, voit lähettää meille palautetta.
Apotti
-
Mikä on Oy Apotti Ab?
Oy Apotti Ab on osakeyhtiö, joka rekisteröitiin vuonna 2015. Yhtiön perustamisen taustana oli tarve rakentaa Uudellemaalle yhtenäinen toiminnanohjausjärjestelmä, joka ensimmäisenä maailmassa yhdistää perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja sosiaalihuollon yhteen tietojärjestelmään ja samalla yhdenmukaistaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja ja toimintatapoja. Oy Apotti Ab:n omistavat HUS-yhtymä ja Helsingin kaupunki sekä Uudenmaan hyvinvointialueet (Vantaa ja Kerava, Länsi-, Itä- ja Keski-Uusimaa).
Yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa omistajilleen omakustannushintaan palveluja, jotka liittyvät sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastieto- sekä toiminnanohjausjärjestelmän käyttöön, kehittämiseen ja ylläpitoon. Strategisena tavoitteena on tarjota omistaja-asiakkaille ratkaisuja sote-toiminnan haasteisiin. Tarkoitus on myös edistää Apotti-ekosysteemin syntymistä (lue lisää alta), joka mahdollistaa asiakasorganisaatioille uusien innovaatioiden liittämisen osaksi järjestelmäkokonaisuutta.
Apotti-hanke käynnistyi vuonna 2012 ja se saatiin päätökseen syksyllä 2022 viimeisen kuvantamisen käyttöönoton jälkeen. Hankkeen loppuraportti hyväksyttiin Apotin ohjausryhmässä 24.11.2023. Loppuraportin hyväksyntä päätti virallisesti hankevaiheen. Raportin tarkoituksena on varmistaa, että hankkeen oleellinen sisältö on toimitettu.
Lue lisää loppuraportista täältä.
Tutustu Oy Apotti Ab:n hallintoon tarkemmin täältä.
Tutustu myös tarkemmin Apotin arvoihin täältä. -
Mikä on Apotti-ekosysteemi?
Apotti-ekosysteemi tarjoaa suomalaisille hyvinvointialan yrityksille merkittävän polun kansainvälisen liiketoiminnan kasvuun. Ekosysteemi antaa alustan innovoida, testata ja kehittää digitaalisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita sekä mahdollisuuden tavoittaa sekä asiakkaita että sote-ammattilaisia ainutlaatuisessa mittakaavassa Suomessa ja kansainvälisesti. Kun ekosysteemikumppani saa Apotilta asiakasreferenssin, on se vahva näyttö kansainväliseen Epic-järjestelmään integroitumisesta ja näin ollen merkittävä apu globaaleille markkinoille pääsemiseen.
Apotti-kokonaisjärjestelmää voidaan täydentää ja laajentaa innovatiivisten terveysteknologiayritysten tuottamilla sovelluksilla. Näiden sovellusten integroimisen harjoitteluun tärkein tekninen työkalu on Apotin sandbox-ympäristö (Apotti Online Sandbox), joka on käytännössä Apotti-järjestelmä ilman oikeaa potilasdataa. Sandbox on ollut toiminnassa keväästä 2023 alkaen, ja se mahdollistaa ekosysteemikumppaneille omien palveluidensa testaamisen niin kutsutulla synteettisellä datalla eli keksityllä suomalaisella potilasdatalla.
Lue lisää Apotti-ekosysteemistä täältä.
-
Miksi Apotti valitsi järjestelmätoimittajaksi Epic Systemsin?
Oy Apotti Ab:n järjestelmähankinnan käynnistyessä laadittiin hankintastrategia, jossa määriteltiin, millaisia asioita uudelta ratkaisulta haluttiin. Kyseessä oli julkinen EU-kynnysarvot ylittävä hankintamenettelyn mukainen hankinta. Yhdysvaltalainen Epic Systems Corporation täytti parhaiten asetetut kriteerit, joissa painottuivat käytettävyys, joustavuus, avoimuus sekä mukautettavuus. Epic Systemsin alihankkijana toimi Apotti-hankkeessa Accenture, joka tuki Epic Systemsiä ja Apottia järjestelmän implementoinnissa.
Epicillä on laaja, valmis sisältö, jota on pystytty hyödyntämään ja mukauttamaan järjestelmän kehittämistyössä. Epic on mahdollistanut sisäisen vertailun lisäksi myös kansainvälisen benchmark-vertailun. Apotti-järjestelmä on modulaarinen kokonaisuus, joka koostuu ytimen päälle rakennettavista toiminnallisista moduuleista. Apotti on voinut ja voi tulevaisuudessakin hankkia Epic Systemsiltä tarvitsemansa moduulit ja muokata tai tehdä tarvitsemansa moduulit itse Epic-alustalla. Apotti pystyy täydentämään järjestelmää avoimen rajapinnan kautta lisäsovelluksilla ja rakentamaan kokonaisuuden ekosysteemiytimen ympärille.
Epic-järjestelmä on käytössä tällä hetkellä n. 550 asiakasorganisaatiossa eri puolilla maailmaa. Euroopassa Epic-pohjaista järjestelmää käytetään Tanskassa, Norjassa, Hollannissa, Sveitsissä, Iso-Britanniassa ja Irlannissa.
Apotti-järjestelmä
-
Mikä on Apotti-järjestelmä?
Apotti-järjestelmä on Oy Apotti Ab:n asiakkailleen toimittama sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastietojärjestelmä. Apotti-järjestelmä yhdistää perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja sosiaalihuollon yhteen tietojärjestelmään ja samalla yhdenmukaistaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja ja toimintatapoja. Apotti-järjestelmä on käytössä HUSin alueella, Helsingissä, Kauniaisissa sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella.
Apotti-järjestelmä mahdollistaa sujuvan tiedon liikkumisen palveluyksiköstä toiseen. Apotissa potilaita ja asiakkaita koskeva tieto on lain sallimissa rajoissa ajantasaisesti käytettävissä hoito- ja palvelutilanteissa, palvelu- ja hoitopaikasta riippumatta. Apotti-järjestelmä vaikuttaa 1,7 miljoonan suomalaisen elämään Uudenmaan alueella, ja sitä käyttää yli 47 000 sote-alan ammattilaista, n. 77 % Uudenmaan sote-ammattihenkilöistä.
Apotti-järjestelmän kehittämisessä on ollut vuosien saatossa mukana yli 5 000 sosiaali- ja terveydenhuollon, ICT:n, juridiikan, käytettävyystieteiden ja muiden alojen ammattilaista. Kumppaneina ovat olleet Aalto-yliopisto, Tampereen yliopisto, Kehitysvammaliitto, VTT, STM, THL, Kuntaliitto, Sitra ja useat sosiaali- ja terveydenhuollon hankkeet Euroopassa ja muualla maailmassa. Tiedon saatavuus ja luotettavuus ovat olleet keskeisessä asemassa Apotti-järjestelmän hankinnan sekä käytön ja ylläpidon suunnittelun kaikissa vaiheissa.
-
Mikä on Apotti-järjestelmän Maisa-asiakasportaali?
Sähköinen asiakasportaali Maisa ja sen mobiilisovellus palvelevat sote-palveluja käyttäviä asiakkaita. Maisalla on jo yli 1,2 miljoonaa käyttäjää. Maisan kautta asiakkaat voivat kommunikoida sote-ammattilaisten kanssa, varata aikoja ja tarkastella omia potilas- ja asiakastietojaan. Huoltajat voivat asioida Maisassa alaikäisten lastensa puolesta, ja täysi-ikäisen henkilön on mahdollista antaa Maisaan puolesta-asiointioikeudet.
Maisassa voi tavata sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökuntaa myös etänä, omalta kotisohvaltaan. Etävastaanotot parantavat palveluun pääsyä sekä vähentävät sote-ammattilaisten työkuormaa. Esimerkiksi HUS Akuutin etävastaanottopiloteista on saatu hyviä tuloksia: Syyskuun puoliväliin 2022 mennessä HUS Akuutin etävastaanotoilla on hoidettu jo 1 625 potilasta ja e-reseptejä kirjoitettu yhteensä 819 kappaletta.
Tutustu tarkemmin Maisa-asiakasportaaliin ja usein kysyttyihin kysymyksiin täältä.
-
Milloin Apotti-järjestelmä on otettu käyttöön?
Apotti-järjestelmän ensimmäinen käyttöönotto tehtiin Vantaalla Peijaksen sairaalassa vuoden 2018 lopussa, ja sen jälkeen käyttöönottoja on ollut useita. Vuonna 2022 Apotti-järjestelmä oli käytössä Helsingissä, Kauniaisissa, Keravalla ja Vantaalla sekä HUS Helsingin Yliopistollisessa sairaalassa. Käyttäjiä oli vuoteen 2022 mennessä yhteensä yli 47 000.
-
Mitä hyötyä on sosiaali- ja terveydenhuollon yhdistävästä järjestelmästä?
Asiakkaalle ja potilaalle:
Sote-tiedot ovat ajankohtaisesti käytettävissä eri hoito- ja palvelutilanteissa, mikä vahvistaa potilasturvallisuutta. Lisäksi Apotin toiminta-alueella käytössä oleva Maisa-asiakasportaali toimii sekä sosiaalihuollon, terveydenhuollon että erikoissairaanhoidon (HUS) puolella. Maisa on markkinoiden monipuolisin digitaalinen asiointikanava.Sote-ammattilaiselle:
Kaikki tiedot löytyvät yhdestä järjestelmästä ja ovat ajantasaisesti käytettävissä eri hoito- ja palvelutilanteissa. Apotti-järjestelmä ja sen mobiiliratkaisut kuten esimerkiksi kotihoidossa ja vuodeosastoilla mukana kulkeva Rover, kehittyvät jatkuvasti.
Järjestelmästä löytyvät ajanvaraukset ja esitietolomakkeiden täyttö Maisassa säästävät työaikaa. Viestintä asiakkaan, ammattilaisten ja yksiköiden välillä tehostuu, koska kaikki se tapahtuu saman järjestelmän sisällä.
Synergiaetuja ammattilaisten kesken syntyy myös siitä, että Apotti-järjestelmää käyttää jo yli 77 % Uudenmaan sote-ammattihenkilöistä.
Hyvinvointialueille ja sote-toimijoille:
Apotti-järjestelmä mahdollistaa saumattoman yhteentoimivuuden HUSin ja hyvinvointialueen välillä. Sama järjestelmä ja sen tuottama tieto edesauttaa myös tarjoamaan yhdenmukaista ja laadukasta palvelua.
Sote-palveluita voidaan mitata, kehittää ja johtaa yhtenä kokonaisuutena tietopohjaisesti. Yhdellä ja laajalla järjestelmällä vältetään myös päällekkäisten järjestelmien kustannukset.
-
Kuinka paljon Apotti-järjestelmää käytetään?
Yli 47 000 sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaista käyttää Apotti-järjestelmää päivittäisenä tieto- ja toiminnanohjausjärjestelmänään.
Esimerkkejä vuoden 2023 tapahtumista Apotti-järjestelmässä:
- 9 227 365 sosiaali- ja terveydenhuollon tapaamista Apotti-järjestelmän kautta
- 250 547 ajanvarausta Maisa-asiakasportaalin kautta
- 38 435 805 annettua lääkettä
- 1 109 174 sähköistä ilmoittautumista vastaanotolle
- 886 742 täytettyä kyselylomaketta Maisa-asiakasportaalissa
- 15 493 syntynyttä vauvaa
-
Mitkä ovat Apotti-järjestelmän kustannukset?
Apotti-järjestelmän investointikulu on nykyisessä laajuudessaan 416 miljoonaa euroa. Investointikulu sisältää muun muassa kaikki tarvittavat lisenssit, koko tarvittavan kehitystyön laajoine integraatioineen, tietoturvallisen ja toimintavarman teknisen käyttöympäristön konesaleineen ja käyttäjien koulutuksen ja siihen liittyvät tukimateriaalit ja oppimisympäristöt. Samalla kun Apotin käyttäjämäärät ovat nousseet, myös kustannukset kasvavat. Apotti-hankkeen kokonaiskustannus, sisältäen tuotantokustannukset, on noin 626 miljoonaa euroa.
Apotti-järjestelmän käyttökulujen eli päivitysten, jatkuvan kehittämisen, ylläpidon, tuen ja koulutusten arvioidaan maksavan 86 miljoonaa euroa vuodessa. Se vastaa 1,2 %:a vuosittaisista sote-menoista. Käyttökustannus yksittäistä Apotti-järjestelmän käyttäjää kohti on noin 1 700 euroa (käyttäjä/vuosi). Uudenmaan asukkaan näkökulmasta Apotti-järjestelmä maksaa hieman vajaat 4 euroa kuukaudessa.
Tutustu tarkemmin Apotin talouteen täältä.
Lue myös Apotin toimitusjohtajan Hannu Välimäen blogi kustannuksista.
-
Miksi Apotti-järjestelmässä kirjataan asioita rakenteisesti?
Apotti-järjestelmässä asiat kirjataan rakenteisesti, jotta järjestelmään kirjattu data mahdollistaa toiminnan seuraamisen, raportoinnin ja ennustettavuuden. Rakenteinen kirjaaminen tuottaa jatkuvaa dataa palvelun ja hoidon laadusta, vaikuttavuudesta sekä kustannustehokkuudesta. Kertyvä tieto palvelee pitkällä aikavälillä monessa asiassa.
Rakenteinen kirjaaminen helpottaa tiedolla johtamisessa ja sitä kautta parantaa asiakas- ja potilasturvallisuutta, hoidon laatua, auttaa työn organisoinnissa ja lisää kustannustehokkuutta. Apotti-järjestelmästä löytyy tällä hetkellä useita rakenteiseen kirjaamiseen pohjautuvia tiedolla johtamisen ratkaisuja niin lähi- ja keskijohdolle, lääkäreille, hoitajille kuin sosiaalityön ammattilaisille. Rakenteisen kirjaamisen tuottamaan dataan pohjautuvat ratkaisut toimivat niin päätöksenteon ja suunnittelun tukena kuin päivittäisen operatiivisen työn apuna.
-
Miten Apotti-järjestelmää kehitetään?
Apotti-järjestelmää kehitetään jatkuvasti ja aktiivisesti asiakasorganisaatioiden ja sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten toiveita kuunnellen. Jo hankintavaiheessa suuri joukko sote-ammattilaisia oli mukana tekemässä tuotteiden vertailua eri näkökulmista. Kehittämisvaiheessa kaikkien sosiaali- ja terveydenhuollon erikoisalojen ja -palveluiden ammattilaiset ovat olleet mukana kehittämässä sisältömäärittelyjä ja työnkulkuja. Apotin/Epicin kansainvälisen verkoston avulla uusimmat, mm. tekoälyyn liittyvät ratkaisut saadaan nopeasti käyttöön. Järjestelmää voidaan joustavasti muokata muuttuviin tarpeisiin ja olosuhteisiin ja siihen on integroitu jo 133 eri järjestelmää (mm. Kanta-arkisto, Kannan e-resepti ja DVV).
Vuonna 2021 aloitetun Apotti 2.0. -ohjelman tavoitteena on ollut parantaa järjestelmän käytettävyyttä ja käyttäjätyytyväisyyttä. Sen aikana on valmistunut yli 230 käytettävyyttä parantavaa toiminnallisuutta ja muutosta. Ohjelma jatkui vuoden 2023 loppuun asti. Sen jälkeen käytettävyyden kehittäminen on jatkunut osana Apotin normaalia kehittämistä.
Kehitystyötä tekevät myös Apotti-asiantuntijat asiakasorganisaatioissa. Apotti-asiantuntija-konseptissa mahdollisimman moni ammattilainen pääsee osallistumaan järjestelmän kehittämiseen. Apotti-asiantuntijat ovat asiakasorganisaatioista Apottiin tulleita, kokeneita sote-ammattilaisia, jotka ovat rakentaneet ympärilleen laajan verkoston tarvittavista erikoisosaajista. Tällä hetkellä Apotissa työskentelee 63 Apotti-asiantuntijaa (vuokraresurssisopimuksella), 4 aihealueasiantuntijaa (vuokrasresurssisopimuksella) sekä 7 asiantuntijaa (HUS diagnostiikkakeskus, organisaation työajalla).
-
Apotin laadunhallintajärjestelmälle on myönnetty ISO 13485:2016 -sertifikaatti
ISO 13485 on laadunhallintajärjestelmästandardi, jonka avulla lääkinnällisten laitteiden valmistajat voivat osoittaa täyttävänsä johdonmukaisesti asiakkaiden ja viranomaisten vaatimukset ja olevansa sitoutuneita laatuun ja potilasturvallisuuteen.
Apotin sertifioitu laadunhallintajärjestelmä kattaa lääkinnällisten ohjelmistolaitteiden suunnittelun, kehittämisen ja jakelun sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisille palveluille.
Lue lisää Apotin laadunvalvonnasta:
Oy Apotti Ab:n laadunhallintajärjestelmälle on myönnetty ISO 13485:2016 -sertifikaatti
Tietoturva ja tietosuoja
-
Miten Apotti-järjestelmän tietoturva varmistetaan?
Apotti-järjestelmä on sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden tärkeä työväline (tieto- ja toiminnanohjausjärjestelmä), jossa käsitellään sekä potilaiden että sosiaalihuollon asiakkaiden henkilötietoja. Tietoturvasta huolehtiminen on erittäin tärkeää Apotti-järjestelmän toiminnan ja tietojen turvaamisen varmistamiseksi.
Apotti-järjestelmän tuotantoympäristö sijaitsee Suomessa. Järjestelmä on suunniteltu niin, että mahdolliset laitevika- tai muut poikkeustilanteet eivät vaikuta sen toimintaan. Tuotantoympäristön komponenttien tietoturvapäivityksistä huolehditaan säännönmukaisesti.
Apotti-järjestelmä on mahdollisimman hyvin suojattu ulkoisilta tietoturvauhilta, ja sitä valvotaan ympärivuorokautisesti mahdollisten poikkeavien tilanteiden havaitsemiseksi.
Tietoturva on olennainen osa Apotti-järjestelmän ohjelmistokehitystä. Mikäli ohjelmistossa havaitaan tietosuojaan tai -turvaan liittyvä puute, se korjataan mahdollisimman pikaisesti. Kaikki Apotti-järjestelmään tehtävät muutokset testataan huolellisesti ja päivitetään tuotantoon hallitusti.
Apotti-järjestelmälle tehdään vuosittain erilaisia tietoturvatestauksia ja -arviointeja, joiden perusteella Apotti-järjestelmän tietoturvaa kehitetään sekä todennetaan aiempien kehitystoimien vaikuttavuutta. Apotti-järjestelmälle on myönnetty asiakastietolain (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä) vaatimusten mukainen tietoturvan arviointilaitoksen myöntämä sertifikaatti.
Lue lisää kyberturvallisuudesta esimerkiksi täältä.
-
Miten tietosuoja varmistetaan Apotti-järjestelmässä?
Apotti toteuttaa sisäänrakennettua ja oletusarvoista tietosuojaa, mikä käytännön tasolla tarkoittaa sitä, että koko organisaatiolla on valmius ja osaaminen arvioida tietosuojan toteutumista esimerkiksi järjestelmäkehityksessä jo varhaisessa suunnitteluvaiheessa. Osaamista vahvistetaan säännöllisillä koulutuksilla ja nostamalla tietosuojan ajankohtaisia asioita esiin eri foorumeilla kuten henkilöstöinfoissa ja tiimipalavereissa.
Tietosuojaan kuuluu yhteistyö sisäisissä ja ulkoisissa sidosryhmissä, joista säännöllisesti kokoontuvat sisäinen tietosuojaryhmä, sisäinen tietoturvan ja tietosuojan katselmointiryhmä sekä ulkoinen Apotin ja asiakkaiden välinen tietosuojaryhmä.
Apotti-järjestelmän käyttäminen edellyttää aina käyttäjätunnusta. Apotti-järjestelmää käyttävillä ammattihenkilöillä on yksilöidyt työroolin mukaiset käyttövaltuudet, joilla he pääsevät tarkastelemaan vain niitä tietoja, joita he työtehtävissään tarvitsevat.
Ammattihenkilöt saavat käsitellä vain niiden asiakkaiden ja potilaiden tietoja, joihin heillä on hoitosuhde. Tietojen käsittelyyn tulee aina olla perusteltu syy. Kaikesta Apotti-järjestelmän käytöstä tallentuu tieto lokiin. Rekisteröidyllä on oikeus saada tietää, kuka hänen tietojaan on käsitellyt.
Kaikki käyttäjäorganisaatiot valvovat Apotti-järjestelmän käyttöä oman henkilökuntansa osalta ja puuttuvat havaittuihin virheisiin ja väärinkäytöksiin.