Helsingin lastenkotitoiminnassa iloittiin Apotin käyttöönotosta: ”Järjestelmä sopii työn luonteeseen hyvin”

23.11.2021 Tiedotesote

Helsingin kaupungin lastenkodeissa otettiin käyttöön Apotti-järjestelmä marraskuun ensimmäisenä viikonloppuna. Käyttöönotto sujui hyvin ja ensimmäiset kokemukset järjestelmästä ovat lastenkotitoiminnassa positiivisia.

Helsingin lastenkotitoiminnassa otettiin käyttöön Apotti-järjestelmä marraskuun ensimmäisenä viikonloppuna.  Yksi Apotin käyttöön ottaneista yksiköistä oli lastensuojelun laitoshoitoa ensisijaisesti peruskoulun yläkouluikäisille helsinkiläisille lapsille tarjoava Outamon lastenkoti. Outamo työllistää noin 40 henkeä ja siellä asuu 28 lasta.

– Tämä oli ongelmattomin ja helpoin käyttöönotto, missä olen tähän mennessä ollut mukana. Ja minä olen työskennellyt täällä kohta jo 18 vuotta, Outamon lastenkodin osasto Kolmosella työskentelevä ohjaaja Mika Tossavainen kertoo.

Vaikka lastensuojelun ja perhesosiaalityön avopalveluiden käyttöönotossa on ollut joitakin haasteita, lastenkotitoiminnassa käyttöönotto sujui todella hyvin. Tossavaisen mukaan esimerkiksi Outamossa käyttöönottoon valmistauduttiin etukäteen huolellisesti. Ensimmäiset lähikoulutuspäivät ja verkkokurssit pidettiin jo keväällä ja syksyllä henkilöstö veresti oppeja vielä uudestaan.

– Outamossa on pitkät perinteet uusien asioiden kokeilemisesta ennakkoluulottomasti. Henkilöstö onkin ollut todella motivoitunutta opiskelemaan järjestelmän käyttöä, Tossavainen kertoo.

”Siinä missä vanha järjestelmä oli höyrylaiva, on Apotti avaruusraketti”

Apotin soveltuvuus lastenkotityön tarpeisiin näkyi heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Lisäksi Apotin etätukitiimi oli valmiina vastaamaan melkein ympäri vuorokauden heränneisiin ongelmiin ja haasteisiin. Apua on kuitenkin tarvittu Outamossa huomattavan vähän.

– Kysymykset ovat olleet päivittäiskirjaamiseen, päätösten tekemiseen ja lääkekirjauksiin liittyviä yksittäisiä kysymyksiä tai käyttäjä ei ole paikallistanut oikeaa reittiä järjestelmässä heti. Apotissa itsessään ei ole ollut mitään isoja ongelmia, Tossavainen sanoo.

Apotti-järjestelmä toimii lastenkotityössä erinomaisen hyvin ja palvelee joustavasti työn tarpeita.

– Jos vanha järjestelmä oli höyrylaiva, on Apotti avaruussukkula. Se on notkeampi, loogisempi, kehittyneempi ja käyttäjäystävällisempi järjestelmä. Erityisesti rakenteellinen kirjaaminen on todella näppärä ja käyttökelpoinen, sillä se sopii hyvin työmme luonteeseen ja kirjaamisemme tapaan.

Erityistä kiitosta Tossavainen antaa Apotin käyttöönottoon valmistautumiselle sekä käyttöönoton ympärille suunnitellulle tuelle. Lisäksi Apotti-tuesta saatavilla olleet kirjalliset ohjeet ovat olleet erityisen hyödyllisiä. Myös Apotti-järjestelmän jatkuva kehittäminen saa kiitosta.

– Etätuki hyvää vauhtia muuttumassa tarpeettomaksi. Tästä eteenpäin tukea saa toki tarpeen mukaan edelleen, yksin ei tarvitse jäädä. Kuitenkin käyttämällä järjestelmää jokapäiväisessä arjessa oppii aina parhaiten, Tossavainen summaa.

Apotti-järjestelmä otettiin 6.11. käyttöön Helsingin, Kauniaisten ja Keravan lapsiperheiden palveluissa, lastensuojelussa, työikäisten palveluissa sekä Kauniaisten ja Keravan vammaispalveluissa. Käyttöönotto koski noin 2 200:aa sosiaalihuollon työntekijää.

 

Tilaa Apotin uutiskirje