Apotti helpottaa lapsiperheiden kotipalvelun työtä: ”Järjestelmä on räätälöity juuri meidän tarpeisiimme”

14.6.2023 Apotti-kokemuksiasote

Lyhyesti:

  • Apotti-järjestelmä otettiin käyttöön vuonna 2021 Helsingin lapsiperheiden kotipalvelun eri yksiköissä
  • Apotti on tuonut yksikköihin positiivisia toiminnanmuutoksia ja auttanut ajankäytön ja asiakkuuksien hallinnassa

Helsingin lapsiperheiden kotipalvelussa Apotti-järjestelmä’ käytetään useassa eri työroolissa, niin kotipalvelun alueen kuin ostopalveluyksikön työtehtävissä.

– Apotti on tuonut toimintatapamuutoksia, kuten reaaliaikaisen kirjaamisen ja itseaikatauluttamisen. Sen avulla työntekijät hahmottavat asiakkuutensa ja ajankäyttönsä entistä paremmin, Helsingin kotipalvelun alueen perhetyöntekijä ja Apotti-koordinaattori Outi Pohjola kertoo.

Kotipalvelun yksikössä moninaiset tarpeet

Helsingin kotipalvelun alueen perhetyöntekijällä on enintään kahdeksan asiakaskäyntiä viikossa ja kuukaudessa uusia asiakkaita tulee keskimäärin 15. Siksi on tärkeää, että tietojärjestelmä palvelee yksikön moninaisia tarpeita.

– Apotin myötä olemme puhuneet todella paljon kirjaamisesta, sen käytännöistä ja entistä suunnitelmallisemmasta tavasta tehdä sitä. Se on taas vienyt siihen suuntaan, että pohdimme laajemmin sitä, mistä koostuu suunnitelmallinen työ, Pohjola kiittelee.

Apotti tuo räätälöityjä ratkaisuja työarkeen juuri sopivasti

Apotti-järjestelmää voidaan räätälöidä juuri sopivaksi oman yksikön työhön. Keskitetyssä asiakas- ja tilauspalveluyksikössä työskentelevä Nora Karppelin kertoo, ettei heillä ostopalvelussa ollut aiemmin lainkaan nimenomaan lapsiperheiden kotipalvelulle suunnattua asiakastietojärjestelmää.

– Apotti on tullut tarpeeseen. Se on hyvin suunniteltu ja räätälöity juuri meidän tarpeisiimme. Apotti kehittyy koko ajan ja päivityksiä on tullut useita. Olemme oppineet käyttämään sitä tässä ajassa jo varsin hyvin ja myös siksi toimenpiteet tuntuvat luontevilta, Karppelin kertoo.

Nora Karppelin ja Outi Pohjola kiittävät Apotti-järjestelmän räätälöintimahdollisuuksia sekä kirjaamisen monimuotoisuutta.
Nora Karppelin ja Outi Pohjola tykkäävät Apotti-järjestelmän räätälöintimahdollisuuksista sekä kirjaamismahdollisuuksista. Kuva: Henri Salonen

Karppelin ostaa yksityisiltä palveluntuottajilta palvelua niille perheille, jotka eivät kaupungin omaan kotipalveluun kuulu. Tällä hetkellä ostopalvelussa on asiakkaita noin 60. Keskitetyssä asiakas- ja tilauspalveluyksikössä käytetään työkoriviestittelyä, joka on ollut paljon helpompi tapa kommunikoida yhteistyökumppaneiden kanssa kuin sähköpostittelu.

– Työkoriviestittely on kullanarvoista. Kommunikointi on ihanan jouhevaa. Ylipäätään se, että on yhteinen tietojärjestelmä ja sama alusta, helpottaa tiedon liikkumista, Karppelin kiittää.

Apotin räätälöintimahdollisuus on auttanut työnteossa

Outi Pohjola on samaa mieltä. Myös Helsingin kotipalvelun alueella on räätälöity monia asioita Apotissa juuri heille sopivaksi.

– Esimerkiksi varausaikataulun käyttö on yksi tällainen meille räätälöity juttu. Se on omalta osaltaan avannut työnkuvaamme entistä paremmin, hän miettii.

Lue lisää kiinnostavia Apotti-kokemuksia täältä.

Eeva Louko

Työskentelee päivisin viestinnän asiantuntijana ja kirjoittaa yön pimeydessä rikosromaaneja.

Tilaa Apotin uutiskirje