Maisa mahdollistaa oman terveydentilan seurannan ja kätevät yhteydet hoitohenkilökuntaan

9.11.2021 TiedoteKäyttäjäkokemus

Apotin Maisa-asiakasportaalilla on jo yli puoli miljoonaa käyttäjää. Myös useat seniori-ikäiset ovat löytäneet Maisan palveluiden pariin. Marjaliisa Huttunen, 71, ja Sirpa Hämäläinen, 77, kokevat, että Maisa on helpottanut huomattavasti yhteydenpitoa omaan terveydenhuollon yksikköön.

Ruoholahdessa asuvaa Marjaliisa Huttusta ärsytti: hän tarvitsi kiireellisesti lääkkeitä, mutta terveyskeskukseen ei löytynyt kuin yksi ajanvarausnumero, johon olisi pitänyt soittaa. Hän keksi mennä tutkimaan Maisa-portaaliin, saisiko sitä kautta helpommin yhteyden omaan hoitoyksikköön. Maisan Viestit-palvelun kautta pystyikin nopeasti ilmoittamaan lääketarpeesta.

– Vastaus viestipalvelun kautta tuli vartissa eikä lääkärikäyntiä tai puhelimessa jonottamista tarvittu. Se oli todella kätevää, kun piti saada lääkkeet äkkiä, Huttunen muistelee.

Vantaan Rekolassa noin 40 vuotta viihtynyt Sirpa Hämäläinen pääsi tutustumaan Maisaan heti sen alkutaipaleella, kun Peijaksen sairaalan asiakkaat saivat palvelun käyttöönsä keväällä 2019.

– Kävin terveydenhoitajan vastaanotolla ja sovimme, että voisin seurata verenpainetta kesän ajan. Terveydenhoitaja oli uudesta Maisa-palvelusta tosi innostunut ja sanoi tomerasti, että laita tulokset Maisan lomakkeeseen. Se oli minusta oikein hyvä ajatus. En kuitenkaan löytänyt Maisasta lomaketta, johon olisin tulokset kirjannut, sillä sellaista ei siellä vielä ollut. Seurailin verenpainetta kesän ja vein tiedot sitten lopulta paperilla hoitajalle. Toivottavasti jatkossa löydän Maisasta paikan, jonne voin tallentaa omia mittaustuloksiani.

– Alkuvaiheessa hoitohenkilökunta ei välttämättä oikein itsekään tiennyt, mikä on mahdollista Maisan kautta. Tämä on saattanut aiheuttaa jonkin verran turhautumista asiakkaissa, Hämäläinen miettii.

Alkukankeuksista kohti toimivaa palvelua

Sirpa Hämäläinen kertoo olleensa heti kiinnostunut, mitä kaikkea Maisasta löytyy ja miten sitä voisi hyödyntää.

– Varsinkin vastaanottoaikojen varaamisessa oli helppo lähestyä omaa hoitopaikkaa Maisan kautta ja vastauksen sai usein jo seuraavana aamuna. Aluksi Maisan sisältö oli paljon suppeampaa kuin nyt. Palvelu kehittyy koko ajan ja myös saavutettavuus on mennyt hyvään suuntaan.

Joitakin toiminnallisia häiriöitäkin on tullut vastaan:
– Joskus jouduimme siirtämään vastaanottoaikaa. Uuden varauksen tiedot näkyivät Maisassa, mutta myös vanha aika jäi näkyviin ja siitä tuli jopa muistutus, Hämäläinen kertoo.

Marjaliisa Huttunen toteaa, että hänelle oli aluksi epäselvää, että Maisaan pitää kirjautua erikseen eikä sinne pääsekään suoraan Omakannan kautta.

– Kannattaa huomioida, että Omakanta ja Maisa eivät ole sama palvelu, ettei tule sekaannuksia kuten minulle alussa.

Helpot yhteydet hoitohenkilöstöön

– Arvostan ennen kaikkea helppoutta, jolla voi olla yhteydessä omaan terveysasemaan. Minulla on positiivinen omakohtainen kokemus nopeasta toiminnasta: luomenpoiston jälkeen arpi ei kunnolla parantunut. Olimme lähdössä mökille ja halusin sitä ennen tarkistaa lääkäriltä, voiko haavan kanssa saunoa tai uida. Otin kuvan haava-alueesta ja lähetin sen Maisan kautta lääkärille. Lääkäri vastasi heti ja halusi tarkistaa ihon, joten sain vastaanottoajan seuraavaksi aamuksi. Vastaanotolla sain lääkereseptin ja asia tuli kuntoon. Ennen Maisaa olisi tarvittu monta puhelinsoittoa ja takaisinsoittoa, nyt kaikki hoitui todella helposti, Sirpa Hämäläinen kiittelee.

Myös laboratoriokokeisiin on saanut lähetteen näppärästi ja helposti Maisan kautta.

– Menin Peijaksen labraan, jossa kaikki oli valmiina, ja vastauksetkin tulivat todella nopeasti. On suuri muutos, kun ei tarvitse soitella tuloksista.

Marjaliisa Huttusen kokemukset ovat samansuuntaisia.

– On todella kätevää, kun Maisasta voi tarkistaa omat tutkimustulokset ja samalla näkyy myös viitearvot. Mikäli kaikki on kunnossa, lääkärin tai hoitajan aikaa ei tarvitse kuluttaa tulosten kertomiseen. Myös reseptien uusiminen käy hyvin Maisan Omakanta-yhteyden kautta, Huttunen sanoo.

”Maisa helpottaa elämää!”

– Kannustan ilman muuta kaikkia käyttämään Maisaa, se helpottaa elämää monessa asiassa, Sirpa Hämäläinen sanoo. – Se ei ole mitenkään ylivoimaisen vaikeaa, lataa vain sovelluksen ja hommat hoituu. Ja aina tulee viesti, kun jotain on tapahtumassa.

– Minäkin suosittelen Maisaa kaikille, komppaa Marjaliisa Huttunen.

– Maisa mahdollistaa oman terveyden seuraamisen, kun sinne on koottuna labrakokeet, lääkärikäynnit ja epikriisit. Vastaanottotilanteessa lääkärin kertomat asiat voivat mennä vähän ohitse. On paljon varmempi olo, kun niihin voi kotona rauhassa palata. Ja mitä enemmän ikää tulee, sitä enemmän menee ohi tai ymmärtää väärin. Siksikin meidän suurten ikäluokkien pitäisi luottaa Maisaan, Sirpa Hämäläinen kannustaa.

Hän kertoo monesti miettineensä, miten ihmisiä voisi rohkaista Maisan käyttöön.

– Tulevina vuosina todennäköisesti on yhä enemmän henkilökuntapulaa ja kaikki apukeinot ovat kullanarvoisia. Voisiko Maisa kuulua osaksi keskustelua vaikkapa terveydenhoitajan tai diabeteshoitajan käynneillä, kun muutenkin on paremmin aikaa keskustelulle? Ammattilaisen aloitteesta itse kukin voisi helpommin uskaltaa kokeilla Maisan käyttöä.

 

Sirpa Hämäläinen
Sirpa Hämäläisellä on jo muutaman vuoden käyttökokemus Maisasta.

 

Apotti-järjestelmän Maisa-asiakasportaali yhdistää sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisen asioinnin yhteen kanavaan ja mahdollistaa sote-asioiden hoitamisen missä ja milloin vain. Maisa toimii verkossa www.maisa.fi tai mobiilisovelluksella.
Maisa on käytössä Helsingin, Vantaan, Kauniaisten ja Keravan sote-palveluissa ja HUSin erikoissairaanhoidossa. Maisaa käyttää jo yli puoli miljoonaa kansalaista.

Tilaa Apotin uutiskirje