Maisan käyttäjämäärät vahvassa kasvussa

7.6.2021 TiedoteMaisa

Apotti-järjestelmän suurin käyttöönotto koettiin huhtikuussa, kun Helsinki, Kerava ja Kauniainen sekä HUS Kuvantamispalvelut liittyivät järjestelmän piiriin. Uusien käyttäjäkuntien myötä myös Maisa-asiakasportaalin käyttäjämäärä lisääntyi merkittävästi: kirjautuneita käyttäjiä on jo yli 380 000 ja kasvu jatkuu vahvana.

Toukokuussa Maisan otti käyttöön joko selaimessa tai mobiilisovelluksessa yli 70 000 uutta käyttäjää. Alkuvuoden aikana käyttäjiä tuli keskimäärin lisää noin 10 000 kuukaudessa. Vuoden 2021 alkuun verrattuna uusia käyttäjiä on tullut noin 165 000.

Maisa on Apotin digitaalinen kanava ammattilaisen ja kansalaisen välillä

Koronapandemia vauhditti sosiaali- ja terveydenhuollossa digitaalisten työkalujen, kuten videovastaanottojen, etäseurantojen ja oman hoitotiimin kanssa viestimisen, käyttöä osana Apotin sisällön ja siten Maisan kyvykkyyksien laajempaa hyödyntämistä. Yhtenä konkreettisena esimerkkinä tästä oli Apotin videovastaanottotoiminnan nopea laajennus lähes kaikkiin Apotti-järjestelmää käyttäviin sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköihin. Videovastaanotto antaa asiakkaalle ja ammattilaiselle mahdollisuuden osallistua vastaanotolle turvallisesti myös pandemian aikana.

Uudessa tilanteessa on ollut tärkeä jatkuvasti kehittää myös asiakkaille nopeita ja sujuvia asiointiprosesseja. Maisa on digitaalisen asioinnin kanava, jossa voi hoitaa sekä omia sosiaali- että terveydenhuollon asioita oman ammattilaisen tai hoitotiimin kanssa ja tarvittaessa asioida valtuutuksella oman läheisen puolesta. Automaattinen puolesta-asiointi myös huoltajalle toimii, ja huoltajat voivat asioida Maisassa alle 12-vuotiaan lapsensa puolesta.

– Jatkossa pyrimme kehittämään palveluja entisestään siten, että ammattilaisen työnkulkuprosessit helpottuvat ja samalla Maisassa asiointi tulee asiakkaalle helpommaksi ja sujuvammaksi. Kehitämme Maisan käytettävyyttä ja asiakaskokemusta jatkuvasti. Digitransformaatio on nyt todella positiivisesti käynnissä sekä sosiaali- että terveydenhuollon palveluissa, kertoo Business Manager Riikka Elovaara Apotista.

 

Maisa-asiakasportaalin käyttäjäluvut toukokuulta 2021

Tilaa Apotin uutiskirje