28.4.2025 Tiedote
Uusi potilasturvallisuuspolitiikka ohjaa Apotin toimintaa
28.4.2025 TiedoteOy Apotti Ab
Asiakas- ja potilasturvallisuus on Apotissa erityisen tärkeää. Oy Apotti Ab on julkaissut uuden potilasturvallisuuspolitiikan, joka on suunniteltu varmistamaan sekä järjestelmän potilasturvallisuus että sen hyödyntäminen potilasturvallisuuden edistäjänä.
– Potilasturvallisuuspolitiikka on dokumentti, joka määrittää Apotin potilasturvallisuuden tavoitteet, toimenpiteet ja vastuut. Politiikka kattaa kaikki toiminnot, joista Apotti vastaa lainsäädännön, sopimusten tai muiden velvoitteiden nojalla. Sen avulla varmistetaan, että toimintamallit ovat yhtenäisiä koko organisaatiossa ja että päätöksenteon tueksi on riittävästi tietoa, kertoo potilasturvallisuuspäällikkö Sabrine Ben Aziza.
Kohti turvallisempaa hoitoa: Potilasturvallisuuspolitiikan päämäärät
Potilasturvallisuuspolitiikan tavoitteena on lisätä potilasturvallisuutta Apotti-järjestelmän avulla järjestelmää käyttävissä organisaatioissa, sekä tunnistaa ja vähentää Apotti-järjestelmästä johtuvia potilas- ja asiakasturvallisuutta heikentäviä häiriöitä. Potilasturvallisuushäiriöihin reagoidaan mahdollisimman nopeasti. Niiden korjaaminen riittävällä nopeudella sekä lääkitys- ja määräysvirheiden ehkäiseminen ja oikea-aikaisen päätöksentuen tarjoaminen kuuluvat olennaisesti Oy Apotti Ab:n tavoitteisiin.
Toimenpiteisiin kuuluu Apotti-järjestelmän laadun kehittäminen laatuajattelun pohjalta, riskilähtöinen kehitystyö, sisäiset koulutukset, järjestelmään sisältyvän päätöksentuen optimointi, järjestelmän käytettävyyden parantaminen sekä korkealaatuisten ohjeiden ja koulutusten tuottaminen. Lisäksi varmistetaan tiedon saatavuus ja saavutettavuus kaikissa tilanteissa.
– Politiikka tarjoaa selkeät ohjeet ja vastuut, joiden avulla voimme yhdessä asiakasorganisaatioidemme kanssa varmistaa potilasturvallisuuden korkeimman tason, Ben Aziza lisää.


Mira Lehikoinen
on visuaalisuuteen hurahtanut viestintäasiantuntija, jonka työkalupakissa kulkee fonttien lisäksi huumori. Hän uskoo, että hyvä viestintä saa ajattelemaan, hymyilemään tai pysähtymään edes sekunniksi scrollin keskellä.