Apotti-järjestelmää kehitetään arkityössä ammattilaisten kanssa

31.1.2025 Apotti-kokemuksiaEpic

Epic Systemsin ja Oy Apotti Ab:n asiantuntijat seurasivat kahtena päivänä Tikkurilan terveysasemalla tietojärjestelmään kirjaamista hammashoidon potilastyössä. Tällä kohdevierailulla, kuten muillakin vastaavilla vierailuilla, edistetään Apotti-järjestelmän käytettävyyden kehittämistä.

Tikkurilan terveysasema on yksi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen suurimmista ja palvelee kymmeniä tuhansia alueen asukkaita. Kohdevierailun avausaamuna on koko pääkaupunkiseudun yllä sakea lumimyräkkä, mutta amerikkalaisen Epic Systemsin kehittäjät eivät ole säästä moksiskaan. Useimmat heistä asuvat Wisconsinin osavaltiossa, jossa talvet ovat usein kylmempiä ja lumisempia kuin Etelä-Suomessa.

Epiciläiset ja Apotin asiantuntijat aloittivat työnsä suunnittelemalla kahden päivän ohjelmaa. Kohdevierailun tavoitteena oli seurata Apotti-järjestelmän käyttöä hammashoidon todellisissa potilastilanteissa, kerätä käyttäjäkokemuksia ja tunnistaa kehityskohteita.

– Epicin sekä Apotin kehittäjien ja hoitohenkilökunnan vuorovaikutus on tärkeää, jotta järjestelmän kehitys vastaa aidosti terveydenhuollon ammattilaisten tarpeita. Vaikka Apotilla työskentelee eri sote-aloilla kliinistä työtä tekeviä asiantuntijoita, kohdevierailuilla saadaan yksittäisen asiantuntijan näkemystä laajempaa perspektiiviä järjestelmän käytöstä, kohdevierailulla mukana ollut Helsingin kaupungin vastaava hammaslääkäri ja Apotti-asiantuntija Kari Lakoma toteaa.

Apotti-järjestelmää kehittämässä olevat Miller ja Lakoma käyvät hammashoitolan käytävällä läpi muistiinpanoja ja havaintoja.
Epicin Troy Miller ja Kari Lakoma keskustelevat havainnoista Tikkurilan hammashoitolan käytävällä. Kuva: Henri Salonen

Tärkeä käyttäjäpalaute

Kohdevierailulla olevat kehittäjät vaikuttuvat nuoren hammaslääkäri Riikka Haapamäen hyvin ripeästä Apotti-järjestelmän käytöstä.

– En ole koskaan nähnyt järjestelmään tulevan viivettä siitä, että joku syöttää siihen tietoja ilmeisesti liian nopeasti, yksi apottilaisista kommentoi asiaa.

Haapamäki, joka valmistui hammaslääkäriksi kaksi vuotta sitten, on ollut tyytyväinen järjestelmän päivittäiseen käyttökokemukseen.

– Voin tehdä kirjaukset nopeammin kuin muilla järjestelmillä, joita olen käyttänyt. Yleispuolen tekstit ovat helposti saatavilla, mutta hammaskarttojen käyttö voi toisinaan olla hankalaa, Haapamäki sanoo.

Epicin laadunhallintapäällikkö Liana Hershey-Nexon kertoo, että vierailuissa on kyse aidon käyttäjäkokemuksen ymmärtämisestä.

– Katsomme, miten järjestelmää käytetään ja kysymme, mitä voisimme parantaa. Esimerkiksi suomalainen tarve viedä tietoja Kanta-järjestelmään eroaa yhdysvaltalaisista käytännöistä. On mielenkiintoista oppia siitä, miten järjestelmä tukee teidän työnne tarpeita.

Puolikokokuva Apotti-järjestelmää kehitetään tulleesta Hershey-Nexonista valkoisia verhoja vasten.
Epicin Liana Hershey-Nexon on vaikuttunut suomalaisen terveydenhuollon edullisuudesta potilaille ja asiakkaille. Kuva: Henri Salonen

Kehityskohteina hammaskartat ja terveyden ylläpito

Hammaskohtaiset statusmerkinnät eli löydökset nousivat yhdeksi tärkeäksi kehityskohteeksi. Apotin tuotepäällikkö Hanna Lepistö selittää, että suomalaisen terveydenhuollon erityispiirteet vaativat tarkkaa integraatiota.

– Hammaskarttaan tehtäviin löydöksiin liittyy Kanta-vaatimusten mukaista yksityiskohtaista ja rakenteista kirjausta, mikä vaatii erityistä huomiota ohjelmistokehityksessä. Syksyn versiopäivityksessä järjestelmään tuli ominaisuus, joka nopeuttaa tehtyjen toimenpiteiden ja niihin liittyvien löydöksien kirjaamista automaattisen löydöksien ratkaisun avulla.

Käytön seurannassa tarkasteltiin myös hiljattain suun terveydenhuollossa käyttöön otettua ”Terveyden ylläpito” -nimistä työkalua, joka auttaa hallitsemaan potilaiden seuraavia määräaikaistarkastuksia.

– Saimme tällä kohdevierailulla talteen paljon käytettävyyttä koskevia huomioita. Epicin kehittäjille on hyödyllistä nähdä itse, miten juuri suomalainen suun terveyden huolto toimii. Nämä käynnit vahvistavat ymmärrystä loppukäyttäjien, eli tässä tapauksessa hammaslääkäreiden, suuhygienistien ja hammashoitajien, arjen työstä.

Epic Site Visit Tikkurilan terveysasemalla 20.-21.11.2024
Hammaslääkäri Anni Broms kirjaa ylös vastaanotolla olleen potilaan tietoja Apotti-järjestelmään. Kuvassa oikealla oleva Hanna Lepistö seuraa tilannetta.

Apotti-järjestelmän kehittäjät tekevät myös itsenäisesti säännöllisiä kohdevierailuja kerätäkseen parannusehdotuksia järjestelmän käytettävyyden kehittämiseksi. Tämä vaatii paljon työtä, mutta koska terveydenhuoltoala muuttuu jatkuvasti sekä teknologian että lainsäädännön myötä, hoidossa ja potilastiedon käsittelyssä nousee esiin jatkuvasti uusia kehityskohteita.

– Kaikkien meidän yhteinen tavoitteemme on kehittää järjestelmää helpottamaan työn sujuvuutta, Lepistö summaa.

Epic Systems ja Apotti

  • Apotti-järjestelmä perustuu yhdysvaltalaisen Epic Systemsin kehittämään potilastietojärjestelmään.
  • Apotti-järjestelmä on muokattu vastaamaan suomalaista sote-järjestelmää ja lainsäädäntöä.
  • Epic Systemsin pääkonttori, niin sanottu Epic Campus, sijaitsee Veronassa, Wisconsinin osavaltiossa Yhdysvalloissa.
  • Apotin ja Epicin asiantuntijat tekevät jatkuvaa yhteistyötä järjestelmän kehittämiseksi.
  • Epicin ja Apotin kehittäjien yhteisiä kohdevierailuja tehdään läpi kaikkien eri Apotti-järjestelmän käyttäjäryhmien aina perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon ja sosiaalihuoltoon.

Henri Salonen

On brutalistisen arkkitehtuurin arvostaja ja verkkoviestinnän asiantuntija, joka käyttää päivänsä erityisesti visuaalisen viestinnän parissa.

Tilaa Apotin uutiskirje