Haiku-sovellus tuo joustavuutta lääkärien työhön

27.1.2025 Apotti-kokemuksiaApotti-järjestelmä

Siinä missä hoitajien mobiilisovellus Rover on jo laajasti käytössä Apotti-järjestelmän käyttöalueella, lääkärien oma Haiku-sovellus on hyvästä käyttökokemuksesta huolimatta otettu käyttöön hitaammin.

Hoitajille suunnattu Rover-sovellus on saavuttanut vankan jalansijan Apotti-käyttäjien keskuudessa, mutta lääkärien käyttöön tarkoitettu Haiku on jäänyt vähäisemmälle käytölle. Tämä johtuu osittain siitä, että kaikilla potentiaalisilla käyttäjillä ei ole työpuhelimina älypuhelimia.

Haikua pilotoitiin Helsingin, HUSin ja Vantaan- ja Keravan hyvinvointialueen lääkäreillä keväällä 2024. Pilotti suunniteltiin yhdessä Apotin asikasorganisaatioiden tietohallintojen kanssa siten, että kaikki osapuolet pääsivät vaikuttamaan siihen. Pilottiin nimettiin lääkäreitä, joille järjestettiin aloituskokous ja pilotin päätyttyä palautteen anto kirjallisesti ja suullisesti.

Haikun pilottikäytön aikana käyttäjiltä saatu palaute on ollut kannustavaa. Sovellus mahdollistaa muun muassa potilastietojen tarkistamisen ilman koneelle kirjautumista ja konsultaatioihin reagoimisen reaaliajassa. Näiden hyötyjen lisäksi järjestelmään on toivottu merkittäviä kehitysaskeleita, kuten helpompaa kirjautumista ja reseptien uusimisen mahdollistamista.

– Lääkäreiltä saatu palaute on arvokasta tietoa siitä, missä tapauksissa Haikua on kätevää käyttää sekä mihin suuntaan Haikua tulisi sisällöllisesti kehittää. Osa kehitystoiveista on välitetty Epicille huomioitavaksi heidän jatkokehityksessään, ja osa, kuten sisäänkirjautumisen haasteet, odottaa vielä tietosuojalinjauksia, sanoo pilotissa mukana ollut Apotin vastaava tuotepäällikkö Johanna Hyle.

Haiku on nyt mahdollista ladata lääkäreiden työpuhelimiin sujuvoittamaan työntekoa ilman lisäkustannuksia.

 

Haiku-pilotissa tunnistettuja hyötyjä:

  • Määräysten teko nopeasti
  • Potilastietojen tarkistus ilman koneelle kirjautumista
  • Konsultaatioihin reagoiminen reaaliajassa
  • Potilaan taustatietoihin tutustuminen matkalla päivystykseen
  • Osaston tilanteen seuranta

Puhelin on vielä pienempi ja kätevämpi

Helsingin kaupungin ylilääkäri Olli-Matti Valkonen näkee Haiku-sovelluksen potentiaalin erityisesti liikkeellä ollessa.

– Haikun käyttö nopeuttaa työtä silloin kun olen liikkeellä. Hoitajien tekemien määräysten kuittaaminen on sillä kätevää. Esimerkiksi, että poistetaan potilaalta luomi tai jokin patti. Onhan pieni läppäri kätevä kuljettaa mukana, mutta puhelin on vielä pienempi ja kätevämpi, Valkonen toteaa.

Hän kuitenkin myöntää, että mobiilisovellus ei ole kaikille käyttäjille välttämättä yhtä helppo työväline.

– Jos mobiililaite tuntuu vieraalta käyttää tai omat sormet eivät vain tahdo osua puhelimen näppäimistöllä oikeille kohdille, niin sitten mobiilisovellus ei varmaankaan nopeuta työskentelyä, Valkonen jatkaa.

Lähikuva Santista, joka myös käyttää Haiku-sovellusta usein.
Henrikki Santti työskentelee Peijaksen sairaalassa. Kuva: Henri Salonen

Hyvä apuväline

HUS Peijaksen sairaalan urologian erikoislääkäri Henrikki Santti käyttää Haikua erityisesti leikkauspotilaiden hoidon tukena.

– Työskentely pelkästään Haikulla ei olisi mahdollista, mutta se on hyvä apuväline. Tekstien lukeminen ja erilaisten tietojen tarkastelu onnistuu hyvin, mutta tekstien kirjoittaminen on sillä vaativampaa, kuten mobiililaitteilla yleensä, Santti sanoo.

Santti vertaa Haiku-sovellusta nettipankkien mobiilisovelluksiin: jotkin tehtävät on helpompi hoitaa puhelimella, mutta vaativammat asiat tehdään mieluiten tietokoneella. Hänen mukaansa sovellus tarjoaa hyötyä erityisesti potilastietojen nopeassa tarkistamisessa, esimerkiksi heräämössä ollessa. Kehityskohteeksi hän nostaa kirjautumisen, joka nykyisellään vaatii pitkän salasanan kirjoittamisen.

– Siihen tulisi mielestäni saada käyttöön lyhyempi PIN-koodilla kirjautuminen tai jokin vastaava, Santti sanoo.

Sivukuva, Santti seisoo potilaan ja tämän sängyn vieressä ja katsoo Haiku-sovelluksesta hänen tietoja.
Santti katsoo aamulla leikatun potilaan tietoja puhelimensa Haiku-sovelluksesta. Kuva: Henri Salonen

HUSin Meilahden Naistenklinikan osastonylilääkäri Päivi Lehtovirta on käyttänyt Haikua jo vuosia. Hän arvostaa sovelluksen tuomaa joustavuutta ja mahdollisuutta ennakoida tulevia päiviä.

– Katson jokainen päivä Haiku-sovelluksesta jotain työhön liittyvää. Puhelimella tietojen katsominen mahdollistaa sen, että voin hieman paremmin ennakoida tulevia päiviä, Lehtovirta sanoo.

Lehtovirta näkee Haikun suurimpana etuna sen, että osastolla liikkuessa potilastietojen tarkistaminen on nopeaa ja vaivatonta. Jos otetaan kaikki leikkausoperaatiot huomioon mukaan lukien keisarileikkaukset, Meilahden Naistenklinikan läpi kulkee yli 6200 potilasta vuodessa. Suuret potilasmäärät suuressa sairaalassa tarkoittavat sitä, että pienikin ajansäästö työssä voi kumuloitua merkittäväksi hyödyksi.

Potrettikuva Lehtovirrasta hänen toimistolla.
Päivi Lehtovaaralle Haiku on ennen kaikkea työkalu tietojen nopeaan tarkistamiseen. Kuva: Henri Salonen

– Usein potilaat myös itse kysyvät ja haluavat tietää tietoja itsestään, vaikkapa tarkkoja veriarvoja. Ne on kätevä tarkistaa Haikusta.

Lehtovirta kuitenkin kertaa saman näkemyksen kuin Valtonen ja Santti siitä, että sovellus ei sovellu kaikkeen, kuten pidempien tekstien kirjoittamiseen. Niitä Lehtovirta naputtelee mieluiten tietokoneen näppäimistöllä.

Kehitystarpeita on, mutta käyttöönotto on helppoa

Työälypuhelinten puute sekä muutamat kehityskohteet Haiku-sovelluksessa, kuten reseptien uusimisen puuttuminen, ovat luultavasti hidastaneet lääkärien kiinnostusta sovellusta kohtaan. Lehtovirta kuitenkin arvelee, että merkittävä syy Haikun vähäisempään käyttöön on myös kokeilun puute.

– Meille tärkeä asia, mikä Haikusta vielä puuttuu, on puheentunnistus. Se toimii kyllä Apotti-järjestelmän työpöytäsovelluksessa. Mutta jos mietin, miksi useammat kollegat eivät ole ottaneet Haikua käyttöön, luulen sen johtuvan siitä, ettei sitä ole vielä vain päästy kokeilemaan, Lehtovirta sanoo.

Haastattelun aikana jonohoitaja soittaa Lehtovirralle kysyäkseen työhön liittyvästä asiasta. Lehtovirta käyttää tilannetta esimerkkinä: normaalisti hän voisi tarkistaa tiedon suoraan Haiku-sovelluksesta puhelimellaan, mutta koska olemme jo hänen työhuoneessaan ja Apotti-järjestelmä on avoinna tietokoneella, hän tarkistaa asian sieltä.

– Mutta jos en olisi ollut nyt tässä työhuoneessa, minun olisi kipitettävä tänne takaisin ja hoitaa asia pöytäkoneelta. Haikun avulla olisin pystynyt tekemään saman asian siinä missä seison.

Henri Salonen

On brutalistisen arkkitehtuurin arvostaja ja verkkoviestinnän asiantuntija, joka käyttää päivänsä erityisesti visuaalisen viestinnän parissa.

Tilaa Apotin uutiskirje