1.11.2024 Tiedote
Sosiaalihuollon koontisivu sujuvoittaa Maisassa asiointia
12.9.2024 TiedoteMaisa-asiakasportaali
Maisa-asiakasportaaliin on luotu uusi koontisivu, joka kokoaa yhteen tärkeimmät sosiaalihuollon palvelut ja tiedot. Koontisivun odotetaan nopeuttavan asiointia Maisassa. Koontisivu luotiin Maisan käyttäjiltä saadun palautteen pohjalta.
Apotti julkaisi 12.9. päivityksen, joka tuo sosiaalihuollon koontisivun Maisa-sovellukseen. Koontisivu syntyi tarpeesta helpottaa kansalaisten asiointia palvelussa.
Apotin järjestelmäkehityksen tuotepäällikkö Petra Haatajan mukaan sosiaalihuollon useimmin käytettyjä palveluita, kuten sosiaalihuollon hakemukset ja päätökset, palvelutarpeen arviot sekä suunnitelmat, kirjaukset tapaamisista ja puheluista sekä viestikeskus, on nyt nostettu koontisivulle.
– Ainut asia, jonka jouduimme jättämään koontisivun ulkopuolelle, olivat ajanvaraukset. Tämä johtuu siitä, että ajanvaraustoiminnot ovat yhteisiä terveydenhuollon kanssa, joten niiden tuominen koontisivulle ei olisi todennäköisesti nopeuttanut käyttökokemusta, Haataja sanoo.
Apotin käytettävyysasiantuntijan Katri Grenmanin mukaan sosiaalihuollon digitaalisten palveluiden käyttäminen voi olla kansalaisille ja asiakkaille haastavaa, koska niiden käyttö ei ole yhtä säännönmukaista kuin terveydenhuollon palveluiden. Myös palveluiden laaja kirjo hankaloitti järjestelmän käyttöä ja tiedon löytymistä Maisan testikäyttäjien mukaan. Tämä tarve johti sosiaalihuollon koontisivun kehittämiseen.
Maisan järjestelmäkehityksestä vastaava tiimi odottaa kansalaisten palautetta päivityksestä seuraavan käyttäjätestin yhteydessä. Grenmanin mukaan tulevaisuudessa voidaan testata päivityksen onnistumista vertaamalla Maisan käytön sujuvuutta ja nopeutta ennen ja jälkeen koontisivun käyttöönoton.
– Käyttäjätesteillä voimme esimerkiksi havainnoida, löytävätkö käyttäjät tietoa ja palveluita nyt helpommin, kun Maisasta löytyy tämä koontisivu, Grenman sanoo.
Koontisivun teknisestä toteutuksesta vastannut kehittäjä Mika Rantanen näkee paljon mahdollisuuksia siinä, että Maisaan voidaan luoda nopeasti vastaavanlaisia päivityksiä käyttäjäpalautteen perusteella.
– Nyt, kun Apotti-järjestelmän suuret käyttöönotot ovat takanapäin, voimme keskittyä entistä enemmän Maisa-asiakasportaalin ja Apotti-järjestelmän käytettävyyden kehittämiseen, Rantanen sanoo.
Henri Salonen
On brutalistisen arkkitehtuurin arvostaja ja verkkoviestinnän asiantuntija, joka käyttää päivänsä erityisesti visuaalisen viestinnän parissa.