1.11.2024 Tiedote
Siltasairaalan RAPTOR-salissa pelastetaan henkiä – Apotin avulla potilasta siirrellään vain järjestelmässä
16.3.2023 TiedoteApotti
Euroopan ensimmäisessä RAPTOR-salissa pelastetaan henkeä uhkaavasta verenvuodosta kärsiviä potilaita. Apotin asiantuntijat ovat olleet tiiviisti mukana kehittämässä RAPTOR-saliin toimivaa toiminnanohjausjärjestelmää.
Meilahden yhteispäivystyksen RAPTOR-sali (Resuscitation with Angiography Percutaneous Techniques and Operative Repair) avautuu käyttöön maaliskuussa HUSin Siltasairaalassa. RAPTOR-salissa hoidetaan kriittisessä tilassa olevia potilaita. Se on ensimmäinen laatuaan koko Euroopassa.
Apotin asiantuntijat ovat olleet tiiviisti mukana kehittämässä RAPTOR-saliin toimivaa toiminnanohjausjärjestelmää. RAPTOR-salissa toimivat samassa tilassa päivystyksen, kuvantamisen, laboratorion ja leikkausosaston henkilökunta osittain yhtä aikaa ja osittain vuorotellen, eli potilas ei siirry fyysisesti lainkaan – ainoastaan Apotti-järjestelmässä. Tällä tavoin säästetyillä tärkeillä minuuteilla voi olla merkittävä vaikutus.
– Haimme alusta lähtien ratkaisua, joka on kirjaamisen kannalta hätätilapotilaille kaikista turvallisin. Tavoite oli, ettei järjestelmä hidasta yhtään prosessia, jossa jokainen sekunti on kullanarvoinen, Apotin tuotepäällikkö Petra Haataja kuvailee.
Aikaleimat siirtävät potilasta järjestelmän vaiheesta toiseen
RAPTOR-salin järjestelmäsuunnittelu pyörähti käyntiin Apotissa vuonna 2021. Kokonaisuus oli aivan uusi juttu, eikä aiempaa tietoa asiasta juurikaan ollut. Toiminnallisuuksia alettiin viemään tuotantoon jo hyvissä ajoin lokakuussa 2022, jotta simulaatioista tulleiden kehitystarpeiden toteutukselle olisi aikaa.
– Olimme mukana useassa RAPTOR-simulaatiossa. Tarkkailimme, kuka tekee mitä, missä kohtaa ja mitä pitää pystyä kirjaamaan yhtä aikaa salin puolella.
RAPTOR-salissa jokaisella minuutilla on merkitystä. Tavoitteena on, että siitä kun potilas on tuotu sisään, kymmenen minuutin kuluttua on tietokonetomografia käynnissä tai jo tehty. Kun vauhti on näin nopea, pitää järjestelmän pysyä tahdissa mukana.
– Tietyt aikaleimat siirtävät potilasta järjestelmän vaiheesta toiseen ja operoiva henkilökunta vaihtuu sen mukaan, mitä hoitoa potilas tarvitsee. Oleellista on, että kun päivystyksellä on kirjaaminen kesken toimenpiteen alkaessa, on hoitajan pystyttävä jatkamaan kirjaamista häiritsemättä leikkausosaston henkilökunnan kirjaamista. Kiireisessä tilanteessa terveydenhuollon ammattilaisilla pitää olla käytettävissä salin puolella useampi työasema, jotta kirjaamista voi tehdä samanaikaisesti, Haataja sanoo.
-Ja vaikka kuvantamisen ja leikkaus-anestesiatiimeille ei tarvinnut rakentaa kovin paljon uutta, ovat he silti olleet vahvasti mukana testaamisessa, että käytännöt toimivat, hän lisää.
Yhteistyö kaikkien kesken elintärkeää
Yhteistyö Apotin sisällä eri tiimien välillä on ollut jouhevaa. Apotin päässä RAPTOR-saliin liittyvää järjestelmäkokonaisuutta on ollut kehittämässä jopa 25 henkeä.
– Olemme Apotissa uudisraivaajamielellä, otamme todella mielellään tällaisen haasteen vastaan, vaikka tiesimme että asia on toisessakin päässä täysin uusi. Lähdimme ennakkoluulottomasti rakentamaan ja saimme sen aikataulussa maaliin.
Tiivis yhteistyö HUSin kanssa on ollut elintärkeää, jotta RAPTOR-kokonaisuudesta on saatu toimiva.
– Ihan ensiarvoisen tärkeää, että on ollut hyvät yhteydet suoraan toimintaa suunnitelleisiin tahoihin. Olemme saaneet heiltä suoraan palautetta, toiveita ja työnkulkua sujuvoittavia määrittelyjä, kuten määräyspaketteja ja esitäytettyjä toimenpideilmoituksia. Lisäksi jatkuva dialogi ja kehitystarpeet HUSin päästä ovat olleet todella tärkeitä, Haataja miettii.
Mikään järjestelmä ei kuitenkaan ole täysin valmis heti. Kun RAPTOR-toiminta käynnistyy, tulee varmasti eteen lisää uusia tilanteita.
– Hämmästyisin, jos ei tulisi jatkokehitystä. Toiminnan pyörähtäessä käyntiin varmasti huomataan käytännön työssä, mitä lisäkehitystä tarvitaan, Haataja summaa.
Eeva Louko
Työskentelee päivisin viestinnän asiantuntijana ja kirjoittaa yön pimeydessä rikosromaaneja.