Apotti-tukihenkilö on sujuvan järjestelmäarjen tärkein apuri

17.11.2022 TiedoteDigitalisaatio

Apotti-tukihenkilö auttaa ja neuvoo kollegoitaan ja työkavereitaan tietojärjestelmän saloissa. Peräti 1900 tukihenkilöä verkostoitui ja sai ajankohtaista tietoa Apotti-tukihenkilöpäivässä Helsingin messukeskuksessa keskiviikkona 16.11.2022. 

Arjen tärkeä apuri ja digiosaaja, jolta kysyä neuvoa järjestelmähaasteissa. Muun muassa sitä on Apotti-tukihenkilö. Mutta tukihenkilö on paljon muutakin: koulutettu sote-alan ammattilainen ja osaaja, joka tuntee parhaiten yksikkönsä toimintatavat, Apotin käytön sekä Apotin mahdollistamat uudet toimintatavat. Yhteensä Apotti-tukihenkilöitä on noin 5 500.

– Alati kehittyvä Apotti on tuonut mukanaan kulttuurinmuutoksen. Siksi on tärkeää, että yksiköissä on tukihenkilöt, jotka seuraavat muutoksia ja jalkauttavat niitä, tukihenkilökoordinaattori ja HUSin tietohallinnon asiakasvastaava Jonna Tulenheimo kuvailee Messukeskuksen Tukihenkilötapahtumassa.

Kokopäivätyötä tukihenkilönä työskentely ei ole. Päinvastoin. Apotti suosittaa, että tukihenkilötyöhön varataan noin 10 prosenttia työajasta. Tukihenkilöiden omat organisaatiot kuitenkin määrittelevät käytettävän työmäärän tarkemmin, mutta keskimäärin tukihenkilötyöhön menevä aika on 5-10 prosenttia kokonaistyöajasta.

Jonna Tulenheimo työskentelee muun muassa Apotti-tukihenkilökoordinaattorina.

Apotti-tukihenkilö auttaa aina ja tarvittaessa monikanavaisesti

Tukihenkilötapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa oli paikan päällä noin 1 900 tukihenkilöä. Heillä oli mahdollisuus verkostoitua sekä saada kiinnostavaa ja tukihenkilötyötä hyödyttävää tietoa peräti 40 eri tietoiskusta ja lisäksi Apotin asiantuntijat olivat paikan päällä vastaamassa kysymyksiin 38 eri ständialueilla.

Yksi paikan päällä ollut tukihenkilö oli Reija Haara. Vantaalla Koisorannan palvelukeskuksessa sosiaaliohjaajana ja Apotti-tukihenkilönä työskentelevä Haara kertoo, että paras juttu on, että tukihenkilö madaltaa kynnystä kysyä.

– Tukihenkilö on se ihminen, jolta voi kysyä pieniäkin juttuja ilman että tulee olo, että rasittaa turhaan kiireistä työkaveria tai kollegaa. Tukihenkilö on myös se tyyppi, joka etsii tarvittaessa lisätietoa pulmiin, hän kuvailee.

Kiinnostus digiä ja teknologiaa kohtaan on hyvä ominaisuus tukihenkilön työssä. Haara kertoo, että on ollut itse aina kiinnostunut järjestelmien kehittämisestä. Hän oli jo aiemman tietojärjestelmän tukihenkilönä. Apotin tullessa Haara solahti tukihenkilöksi kuin itsestään.

– Tuki on esimerkiksi puhelinneuvontaa tai Teamsissa tapahtuvaa tilanteen visualisointia. Joskus pyydän tekemään tiketin tai työstän ohjeistuksia työnkulun muuttuessa. Ja joskus istun ihan vain vieressä ja kehotan painamaan tuosta, Haara nauraa.

Reija Haara tykkää tukihenkilön tehtävistään Vantaalla.

 

Tukihenkilöiden tietotaitoa myös pidetään yllä jatkuvasti. Tukihenkilöille organisoidaan vapaaehtoisia työpajoja ja koulutuksia ylläpitämään osaamista ja oppimaan uutta. Lisäksi tukihenkilöille järjestetään kuukausitapaamisia, joissa käydään ajankohtaisia asioita läpi.

– Tukihenkilönä pääsee perehtymään asioihin, joihin ei välttämättä muuten tutustuisi ja saa lisää teknistä osaamista, mikä on nykyajassa todella tärkeää. Tukihenkilö on kehityksen kärjessä ja on konkreettisesti vaikuttamassa siihen, miten hommat sujuvat, Haara kuvailee.

Tulevaisuudessa tukihenkilöitä tarvitaan – mutta tarpeet muuttuvat

Haara uskoo, että Apotin peruskäyttö on tällä hetkellä ainakin hänen yksikkönsä alueella Vantaalla hyvin hallussa. Tukihenkilön työtä se ei kuitenkaan lopeta, päinvastoin.

– Seuraavaksi voitaisiin mennä seuraavalle tasolle. Mitä kaikkea sieltä voisi vielä vaikkapa toiminnallisuuden suhteen vielä ottaa irti, jotta työ sujuvoittuisi entisestään.

Tukihenkilötapahtumassa myös palkittiin ansioituneita tukihenkilöitä.

Samaa mieltä on tukihenkilökoordinaattori Jonna Tulenheimo. Hän uskoo, että tukihenkilötyö on tullut pysyväksi osaksi toimintaa, mutta tarpeet tulevat muuttumaan.

– Järjestelmä kehittyy koko ajan ja tukihenkilöitä tarvitaan jatkossakin. Tarpeet saattavat kuitenkin olla erilaisia. Jatkoa ajatellen esimerkiksi versiopäivitykset ovat niitä, joissa tukihenkilöitä tarvitaan, Tulenheimo summaa.

Helsingin Messukeskuksessa pidetyssä Tukihenkilötapahtumassa oli paikalla noin 1900 asiasta kiinnostunutta sote-ammattilaista.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Juttua muokattu 21.11.2022 klo 11.15: Lisätty Apotti-tukihenkilöiden kokonaismäärä sekä tieto Apotti-tukihenkilön työhön käyttämä aika verrattuna kokonaistyömääräänsä. Lisätty myös tietoiskujen ja ständien määrät.

 

 

 

Tilaa Apotin uutiskirje